مقایسه دو روش آموزش الكترونيكي و كارگاهي بر ميزان آگاهي پرستاران بخش ويژه از دليريوم
نویسندگان: محمد علی چراغی، فاطمه بهرام نژاد، میترا ذوالفقاری، رضوان مقيمي
چکیده
زمینه: عدم تشخیص صحیح دلیریوم و اعتقاد به درمانزاد بودن آن از مهمترین دلایل عدم شناسایی صحیح دلیریوم توسط كادر درماني است. آموزش مناسب به پرستاران در خصوص دلیریوم می تواند در تشخیص به موقع و پیشگیری از آن نقش مهمی را ایفاء کند. لذا این مطالعه با هدف" مقایسه دو روش آموزش الكترونيكي و كارگاهي در آگاهي پرستاران بخش ویژه ازدلیریوم" توسط انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی دو گروه، پیش آزمون-پس آزمون در سال 1393 در بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي تهران بود. نمونه هاي واجد شرايط با كمك جدول اعداد تصادفي به دو گروه 35 نفره آموزش کارگاهی و مداوم الکترونیکی تقسيم شدند. آموزش کارگاهی 4 ساعته به مدت دو روز و در آموزش مداوم الکترونیکی، محتوای آموزشی در سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفت. داده ها با کمک پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک و چهار گزينه اي آگاهی در خصوص (تعریف دلیریوم، اپیدمیولوژی، عوامل و علل خطر بروز دلیریوم، عوارض بروز، تشخیص و ابزارهای تشخیصی دلیریوم، پیشگیری از بروز دلیریوم و درمان دلیریوم) با ضریب پایای 0/85r= بررسی شدند.
داده ها بصورت خودگزارش دهي قبل و بعد از مداخله جمع آوري شدند. پس از جمع آوری داده ها، با کمک آمار توصیفی و تحلیلی آزمون t زوجي و t مستقل با نسخه SPSS16 میزان آگاهی پرستاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: 88/1 درصد از واحدهای پژوهش زن بودند. مقایسه میانگین و انحراف معیار اختلاف آماری معنی داری قبل و بعد از مداخله در گروه آموزش الکترونیکی نشان داد (0/001 >P). در حالی که در گروه آموزش کارگاهی اختلاف آماری معنی داری قبل و بعد از مداخله وجود نداشت.
مقایسه میانگین و انحراف معیار یافته ها در دو گروه آموزش کارگاهی و الکترونیکی قبل از مداخله با هم اختلاف آماری معنی داری نداشت. اما مقایسه میانگین و انحراف معیار بعد از مداخله در دو گروه آموزش الکترونیکی و کارگاهی اختلاف آماری معنی داری را نشان داد(0/035 =P).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتیجه مطالعه، می توان گفت آموزش الكترونيكي نقش موثرتری در آموزش پرستاران در خصوص آگاهي از دلیریوم داشته است و مي توان براي دوره هاي بازآموزي پرستاران استفاده از اين روش را توصيه كرد.
كلمات کلیدی: دلیریوم، آموزش کارگاهی، آموزش الکترونیکی، پرستار