دستورالعمل وابستگی سازمانی دوگانه (Dual affiliation)
در دانشگاه علوم پزشکی تهران
به منظور تقویت کمـی و کیفـی فعالیت های آموزشی و پژوهشی در دانشکده ها، مراکز تحقیقاتـی و پژوهشـکده های تابـعه دانشگاه و حرکت در جهت رفع نیازهای جامعه پزشکی درکنار توسعه علوم پزشکی، ضروری است به گونه ای برنامه ریزی شود که ضمن حداکثر استفاده از پتانسـیل های دانشگـاه، ارتباط کاری میان بخش هـای آموزشـی، پژوهشـی و درمانـی برقرار گردد. برای نیل به این مهم دستورالعمل وابستگی سازمانی دو گانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به شرح ذیل در شورای دانشگاه تصویب گردید.
1. اهـداف
1.1.افزایش همکاری های بین بخشی در دانشگاه خصوصا افزایش ارتباط بخش های آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات
2.1.تقویت ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی از طریق توسعه آموزش ها و پژوهش های مشترک و ارائه خدمات
3.1. توسعه همکاری های آموزشی، پژوهشی و خدماتی چند رشته ای
4.1. افزایش و تقویت توان و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های دانشگاه
5.1. استفاده هر چه بهتر از امکانات و ظرفیت های دانشکده ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های دانشگاه
2. تعـاریـف
وابستگی سازمانی دوگانه می تواند به یکی از شکل های زیر محقق شود:
2.1. حضـور پاره وقت عضو هیات علمی علوم پایه در بخش های بالینی یا سایر گروه هـای پایه از همان دانشـکده یا دانشکـده های دیگر
2.2. حضور پاره وقت عضو هیات علمی علوم بالینی در گروه های پایه یا بالینی همان دانشکده یا دانشکده های دیگر
2.3. حضور پاره وقت عضو هیات علمی آموزشی در یکی از مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های دانشگاه
2.4. حضور پاره وقت عضو هیات علمی پژوهشی در یکی از گروه های آموزشی یا یک مرکز تحقیقاتی دیگر دانشگاه
تبصره 1: بسته به نظر مسئـولین مبدا و مقصد میزان همکاری در هفته می تواندمتفاوت باشد، اما حضـور پاره وقت هیات علمی در مرکز مقصد نمی تواند بیش از 40درصد باشد. نحوه همکاری در موارد خاص می تواند بصورت مجازی باشد.
3. فرآینـد
برای تحقق این امر لازم است مراحل ذیل طی گردد:
3.1. لازم است فردیا واحد متقاضی موافقت مسئولین مبدا و مقصد را کسب نماید.
3.1.1. در خصوص مراکز آموزشی، درخواست باید به تایید رئیس دانشکده برسد.
3.1.2. در خصوص مراکز تحقیقاتی، درخواست باید به تایید رئیس مرکز برسد.
3.2. پس از اخذ تاییدیه مبدا و مقصد مورد نظر، درخواست مذکور در کمیته ای متشـکل از معـاونین آموزشی و پژوهشی دانشـگاه، مورد بررسی قرار می گیرد و سپس به تأئید نهایی ریاست دانشگاه میرسد.
3.3. حکم ماموریـت توسـط ریاست دانشگاه برای فرد متقاضی برای مدت حداکثر 2 سال صادر می گردد. تمدید مأموریت پس از پایان این مدت منوط به طی مراحل فوق خواهد بود.
4. تعهـدات مقصـد
عضو هیأت علمی در گروه یا مرکز مقصد همانند سایر اعضاء هیأت علمی آن گروه و مرکز متناسب با زمان حضور دارای مسئولیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی بوده و از مزایـای مربوطه نیز برخوردار است. بنابراین:
4.1. عضو هیات علمی مامور می تواند در فعالیت های آموزشی گروه یا مرکز مقصد شامل ارائه درس و راهنمایی پایان نامه به صورت مستقل یا مشترک با نظر گروه یا مرکز مربوطه و مطابق با ضوابط آموزشی و اداری-مالی مربوطه مشارکت نماید.
4.2. عضو هیات علمی مامور می تواند درخواست پروژه های پژوهشی خود را به مقصد و مبدا ارائه نماید. پروژه هایی که به مرکز مقصد ارائه می شوند فرآیندی مشابه سایر پروژه های مقصد را طی خواهند نمود.
4.3. با تایید مقصد فرد مامور می تواند در شوراهـای مقصد (با یا بدون حق رای) شرکت نماید.
4.4. برخورداری فرد مامور از امکانات مقصد (شامل آزمایشگاه ها ، امکانات کامپیوتری ، کتابخانه ،...) مشابه اعضای هیات علمی مقصد خواهد بود.
5. تعهـدات متقاضـی (مامـور)
5.1. متقاضی موظف است با تشخیص شورای گروه یا مرکز در فعالیت هـای آموزشـی، پـژوهشـی و خدماتی مقصد مشارکت داشته باشد.
5.2. متقاضی موظف است در کلیه دست آوردهای (اعم از انتشارات، اختراعات، دستورالعمل ها و ...) حاصل از فعالیت در مرکز مقصد، آدرس مبدا و مقصد را در وابستگی علمی خود ذکر نماید.