طرح 157

مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بازی انگاری و بازخورد محور بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران بعد از جراحی پیوند عروق کرونر

فاطمه بهرام نژاد*، بنفشه قربانی، زهره سادات میرمقتدایی، یونس محمدی، ناهید دهقان نیری، پروانه عسکری

مقدمه و هدف: آموزش به بیماران بعد از جراحی عروق کرونر با استفاده از رویکرد آموزشی نوین و مناسب در تبعیت از رژیم درمانی می­تواند، سبب کاهش بستری مجدد، کاهش بار مالی وارد شده بر نظام سلامت و بهبود کیفیت زندگی این بیماران شود.  مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بازی انگاری و بازخورد محور بر تبعیت از رژیم درمانی بیماران بعد از جراحی پیوند عروق کرونر انجام شد.

روش کار: مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر با حجم نمونه123 نفر از بیماران بعد از جراحی پیوند عروق کرونر، در بیمارستان­ های وابسته به دانشگاه تهران، در سال 13997-1399 و با کمک  تخصیص تصادفی در سه گروه کنترل، بازخوردمحور و بازی ­انگاری انجام شده است. آموزش ­ها در گروه بازخوردمحور به صورت انفرادی با رویکرد آموزشی بازخورد محور ارائه شد. در گروه بازی­ انگاری، اپلیکیشن تدوین شده روی گوشی بیمار نصب شد و آموزش از این طریق داده شد. افراد گروه کنترل  آموزش  روتین بخش را دریافت کرد.ند  در نهایت تبعیت از رژیم درمانی با استفاده از پرسشنامه تبعیت از رژیم درمانی ثنایی و همکاران و پرسشنامه موریسکی به صورت پیش و پس ­آزمون (یک ماه بعد) مورد بررسی قرار گرفت. 

یافته­ ها: نتایج مطالعه انجام شده، نشان داد که قبل از مداخله نمره تبعیت از رژیم درمانی در دو حیطه رژیم دارویی و غذایی تفاوت معنی­ داری نداشت. منتها در حیطه تبعیت از برنامه حرکتی قبل از آزمون، ‌تفاوت ‌معنی‌دار ‌آماری داشتند(040/0p=). اما بعد از مداخله میانگین نمره تبعیت از رژیم درمانی در حیطه برنامه حرکتی برنامه (001/0 p=)، دارویی(001/0 p=)، برنامه غذایی(001/0 p=) اختلاف آماری معنی داری نسبت به قبل از مطالعه وجود داشت.

نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر می توان بکارگیری رویکرد بازخورد محور و بازی انگاری را برای بیماران بعد از جراحی پیوند عروق کرونر  جهت تبعیت از رژیم درمانی پیشنهاد داد.  

کلیدواژه ­ها: بازخوردمحور، بازی انگاری، رژیم درمانی، جراحی پیوند عروق کرونر، آموزش به بیمار