بررسی ایمنی مدارس کودکان استثنایی شهر تهران در برابر حوادث و بلایا
نویسندگان: دکتر زهرا عباسی دولت آبادی* ، سیده سمانه میراسماعیلی
چکیده
زمینه و هدف: از دیرباز تاکنون، هرساله دنیا به دنبال وقوع انواع حوادث و بلایا دستخوش تغییرات میشود. میزان این اثرات با آسیب پذیری جوامع ارتباط مستقیم داشته است. جوامع و گرو ههای آسیب پذیر با توجه به ماهیت ذاتی شرایط خود به منابع موجود به میزان برابر نسبت به باقی اعضای جامعه درسترسی ندارند. از جمله گروه های آسیب پذیر، کودکان و نوجوانان بدون توجه به نوع جنسیت آنها و افراد با ناتوانی های جسمی، ذهنی و روانی هستند. مدارس از جمله اماکن آسیب پذیر است که لازم است به کاهش آسیب پذیری آنها و افزایش ظرفیت در آنها توجه شود. طرح حاضر با هدف شناخت وضعیت آمادگی موجود در مدارس کودکان استثنایی شهر تهران، بدر برابر حوادث و بلایا انجام شده است
روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از روش سرشماری تمام مدرسه های دولتی کودکان استثنایی در مناطق 22 گانه شهر تهران توسط تیم تحقیق با استفاده از ابزار تعیین سطح ایمنی مدارس در برابر حوادث و بلایا در سال 94 طراحی شده توسط سازمان مدیریت بحران کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. داده های بهدست آمده در انتهای مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری EXCELLنسخه 2013 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در کل از 65 مدرسه استثنایی شهر تهران در این مطالعه 55 مدرسه دولتی وارد مطالعه شدند. 2 مدرسه به دلیل تعطیلی، 6 مدرسه غیرانتفاعی و 2 مدرسه هیات امنایی براساس معیارهای خروج از مطالعه، وارد مطالعه نشدند. یافته های به دست آمده در مجموع سطح ایمنی مدارس کودکان استثنایی شهر تهران 70/13% بود که نشان دهنده ایمنی متوسط میباشد. کمترین میزان ایمنی در حیاط مدارس، آسانسور و سیستم های اطفای حریق مدارس وجود داشته است.
نتیجه گیری: یافته های مطالعه حاضر نشان داد با وجود رخداهای اخیر در مدارس کشور ایران از جمله چندین فقره آتشسوزی و تخریب مدارس در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله، متاسفانه مدارس کودکان استثنایی شهر تهران از ایمنی مناسبی برخوردار نمی باشند. از اینرو لازم است سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با مشارکت سازمان های مسئول مانند وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان های مردم نهاد، ایمنی و آمادگی این نوع از مدارس را ارتقا دهند. از سوی دیگر با هدف ارتقای ظرفیت های موجود و ارتقای دانش و نگرش افراد در این خصوص، آموزش های تخصصی را به گروه های هدف از جمله مدرسین، اولیای دانش آموزان و دانش آموزان ارائه دهند.
کلمات کلیدی: ایمنی، مدارس کودکان استثنایی، حوادث و بلایا، شهر تهران