طرح 184

بررسی تاثیر نرم افزار آموزش تفسیر گازهای خونی بر دانش و مهارت تصمیم گیری بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری

معصومه ایمانی پور*، سمانه احمدی، مریم اسماعیلی

زمینه و هدف: تفسیر گازهای خونی یکی از فعالیتهای مهم و حیاتی در بخش مراقبتهای ویژه محسوب می شود و لازم است پرستاران و دانشجویان پرستاری در این زمینه دانش و مهارت کافی کسب نمایند تا بتوانند در شرایط بحرانی، تفسیر درست داشته و تصمیم گیری بالینی مناسب و بجا داشته باشند. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر نرم­افزار آموزش تفسیر گازهای خونی بر دانش و مهارت تصمیم­گیری بالینی دانشجویان پرستاری انجام گرفت.

روش: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی دو گروهی غیر تصادفی بود. جامعه پژوهش دانشجویان ترم پنج کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که به روش در دسترس و مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. گروه کنترل به روش وبینار آموزشی در دو جلسه سه ساعته (سخنرانی-اسلاید پاورپوینت-تمرین عملی) در مورد گازهای خونی و نحوه تفسیر آن آموزش دیدند. گروه آزمون علاوه بر وبینار آموزشی که دقیقا مشابه گروه کنترل اجرا شد، نرم­افزار تفسیر ABG را روی تلفن همراه خود نصب کرده و از قابلیت­های متعدد و متنوع نرم ­افزار برای تقویت دانش و مهارت و نیز ارزیابی خود استفاده کردند. متغیرهای وابسته دانش و مهارت تصمیم­گیری بالینی در هر دو گروه، یکبار قبل از مداخله و یکبار یک ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه بررسی شدند. در نهایت داده­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از روش­های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ­ها: میانگین نمره دانش بعد از مداخله در دو گروه کنترل و آزمون، از لحاظ آماری به طور معنی­داری بالاتر از قبل از مداخله بود(P<0.001). همچنین نتایج نشان داد که میزان افزایش دانش گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل، بیشتر بوده و این اختلاف از نظر آماری معنی­دار است (P<0.001). در خصوص مهارت تصمیم ­گیری بالینی اگرچه میزان تغییر نمرات قبل و بعد در هر دو گروه افزایش داشت اما این تغییرات در هیچکدام از گروهها تفاوت معنی­دار آماری نداشت (P>0.05).

نتیجه ­گیری: با عنایت به اثربخشی کاربرد نرم افزار آموزشی تفسیر گازهای خونی بر افزایش دانش دانشجویان پرستاری، می­توان از این روش به عنوان روش آموزشی مکمل و یا جایگزین برای آموزش تفسیر گازهای خونی استفاده نمود. همچنین توصیه می شود برای بهبود مهارت تصمیم گیری بالینی دانشجویان در زمینه تفسیر گازهای خونی، مطالعات گسترده تر و با سایر روشهای آموزشی انجام شود.

کلید واژه ­ها: یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی، گازهای خونی، تصمیم­ گیری بالینی، دانشجویان پرستاری، نرم­ افزار تلفن­ همراه