طرح 166

طراحی و روانسنجی ابزار سنجش رعایت کدهای اخلاق حرفه‌ای پرستاری در مراقبت از کودکان

رضا نگارنده، راضیه بیک میرزا*، نعیمه سارخانی

زمینه و هدف: ماهیت مراقبت از کودکان ممکن است پرستاران را با مسائل اخلاقی پیچیده تری مواجه کند. یک ابزار معتبر برای ارزیابی پایبندی پرستاران کودکان به کدهای اخلاق حرفه ای پرستاری مورد نیاز است. این مطالعه با هدف توسعه و ارزیابی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزاری برای سنجش میزان پایبندی پرستاران اطفال به کدهای اخلاقی در ایران انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه روش‌شناختی، ابزار اولیه بر اساس مرور متون و ادبیات مرتبط تهیه شد. سپس روایی محتوایی و صوری ابزار به صورت کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای روایی سازه و پایایی ابزار، نمونه ای متشکل از 158 پرستار شاغل در بیمارستان های تخصصی کودکان وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهر تکمیل شد. همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ)، تحلیل آیتم ها و تحلیل عاملی اکتشافی (روش مؤلفه های اصلی با چرخش پرومکس) به عنوان فرآیند ارزیابی ویژگی های روان سنجی انجام شد.

یافته ها: آلفای کرونباخ ابزار 28 گویه ای 92/0 بود. شش عامل استخراج شد که 31/65 درصد از کل واریانس را تبیین کرد و مقادیر آیتم با کل همبستگی همسانی درونی خوبی را نشان داد (52/0 تا 90/0). این عوامل بر اساس محتوای عباراتشان نام‌گذاری شدند تا برخی از ارزش‌های کد ملی اخلاق پرستاران (National Codes of Ethics for Nurses) را نشان دهند.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر می‌توان گفت که ابزار ساخته شده برای ارزیابی میزان پایبندی پرستاران اطفال به منشورهای اخلاقی پرستاری قابل قبول بوده و از پایایی و روایی خوبی برخوردار است. لذا برای محققین حوزه اخلاق در بخش های اطفال استفاده از این ابزار توصیه می شود.

واژه های کلیدی: پرستاری، کدهای اخلاقی، پرستاران، کودکان، پایبندی، روانسنجی