تاثیر مقایسه ای کلاس وارونه و کلاس پازل بر استدلال بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری در تفسیر گازهای خون شریانی
فاطمه بهرام نژاد*، پریسا غلامرضا مهنی، مریم علیزاده، محمود شیری کهنو
مقدمه و هدف: آموزش به دانشجوی پرستاری با استفاده از روشهای یادگیری دانشجو محور و فعال همانند کلاس درس وارونه و کلاس درس پازل منجر به یادگیری عمیق، ماندگار و دستیابی به استدلال بالینی شده و دانشجویان برای کار در شرایط دشوار و دلهره آور آماده میشوند. در نتیجه مراقبت موثر و ایمن از بیمار به عمل می آید. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مقایسه ای کلاس وارونه و کلاس پازل بر استدلال بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری در تفسیر گازهای خون شریانی انجام شد.
روش ﮐﺎر: مطالعه شبه تجربی حاضر در سال98 -1399 به صورت دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با حجم نمونه 77 نفراجرا شد. نمونه های این پژوهش از جامعه ی پژوهش و براساس معیارهای ورود و بصورت تصادفی ساده براساس جدول اعداد تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در یک گروه از روش کلاس درس وارونه و در گروه دوم از روش پازل برای آموزش مبحث گازهای خون شریانی استفاده شد. محتوای آموزش در هر دو گروه یکسان بود. قبل و یک هفته بعد از مداخله پرسشنامه آزمون نکات کلیدی و مشخصات دموگرافیک توسط نمونه های پژوهش تکمیل شد. سپس داده ها با کمک نرم افزار SPSSنسخه 16 و با کمک آزمون آزمون کای اسکوئر، تست دقیق فیشر، t مستقل، من ویتنی وتی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج آزمون در مورد مقایسه ی میانگین نمرات استدلال بالینی گروه های کلاس درس پازل و کلاس درس وارونه قبل و بعد از مداخله نشان داد که میانگین این نمرات در کلاس درس وارونه و کلاس درس پازل به طور معناداری بعد از مداخله افزایش داشته است (0/22(p=. میانگین نمرهی کل استدلال بالینی قبل از مداخله در گروه کلاس درس پازل نسبت به گروه کلاس درس وارونه بیشتر بود. نتیجه ی آزمون من ویتنی نشان دهنده ی آن بود که دو گروه مورد بررسی از نظر میانگین نمرهی کل استدلال بالینی قبل از مداخله تفاوت معنیدار آماری داشتند (0/03=P). میانگین نمرهی کل استدلال بالینی بعد از مداخله در گروه کلاس درس پازل نسبت به گروه کلاس درس وارونه بیشتر بود میانگین(انحراف معیار) گروه پازل 9/53 (1/77)، میانگین(انحراف معیار) گروه وارونه 9/44 (1/95) اما نتیجه ی آزمون t مستقل نشان داد که دو گروه مورد بررسی از نظر میانگین نمرهی کل استدلال بالینی بعد از مداخله تفاوت معنی دار آماری نداشتند. همچنین یافته های مطالعه نشان داد که میانگین نمرهی کل استدلال بالینی در هر دو گروه پس از مداخله افزایش یافته است. نتیجه ی آزمون ویلکوکسون نشاندهندهی آن بود که این افزایش در هر دو گروه از نظر آماری معنیدار می باشد (0/001>P).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان به کارگیری رویکرد کلاس درس وارونه و کلاس درس پازل جهت یادگیری استدلال بالینی دانشجویان پرستاری را پیشنهاد داد. با توجه به توسعه روزافزون آموزش پزشکی این دو روش می توانند، جایگزین کلاس درس سنتی شوند.
ﮐﻠﻤﺎت ﮐﻠﯿﺪی: کلاس وارونه، کلاس پازل، استدلال بالینی، گازهای خون شریانی، اختلالات اسید و باز، دانشجویان پرستاری