بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به کارکنان بخش مراقبت های ویژه بر اضطراب، افسردگی و رضایتمندی خانواده بیماران و اعتماد به نفس کارکنان در برقراری ارتباط موثر
نویسندگان: معصومه ایمانی پور*، فرزانه سلمان، زهرا رزاقی
زمینه و هدف: بسیاری از اعضای خانواده بیماران ICU در طول بستری بیمارشان در بخش مراقبت ویژه در معرض خطر مجموعه ای از واکنش های روانشناختی منفی مانند اضطراب و افسردگی قرار میگیرند. ازآنجاکه بنابر شواهد موجود، کیفیت نامناسب برقراری ارتباط با اعضای خانواده بیماران در بروز این واکنش ها و نارضایتی خانواده بیماران نقش دارد، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به کارکنان بخش مراقبت های ویژه بر اضطراب، افسردگی و رضایتمندی خانواده بیماران و اعتماد به نفس کارکنان در برقراری ارتباط موثر انجام شد.
روش: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 در بخش مراقبت های ویژه مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. 64 عضو خانواده بیماران بستری در ICU با نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. گردآوری داده ها در دو مقطع زمانی قبل از مداخله آموزشی (گروه کنترل) و بعد از مداخله آموزشی (گروه آزمون) با استفاده از پرسشنامه اضطراب و افسردگی بیمارستانی (HADS) در روز اول و پنجم بستری و پرسشنامه رضایتمندی خانواده از مراقبت های ICU در انتهای روز پنجم بستری بیمار انجام شد. همچنین اعتماد به نفس کارکنان در زمینه تعامل با خانواده بیماران قبل و بعد از مداخله آموزشی با استفاده از پرسشنامه اعتماد به نفس کارکنان ارزیابی شد. مداخله آموزشی به مدت چهار ماه برای کلیه کارکنان ICU که با خانواده بیماران در تعامل بودند، شامل پزشکان، پرستاران، منشی، کمک پرستاران، نیروهای نگهبانی و خدمات اجرا شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من-ویتنی و ویلکاکسون با نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه تحلیلی قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین نمره اضطراب (P=0.31) و افسردگی (P=0.09) عضو خانواده بیماران در گروه کنترل در روز اول بستری بیمار نسبت به روز پنجم اختلاف معناداری نداشت. درحالیکه این مقادیر در گروه آزمون معنی دار بود (0.001>P). یافته ها همچنین نشان داد تغییرات نمره اضطراب (P=0.02) و افسردگی (P=0.013) روز اول و پنجم عضو خانواده بیماران در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل، کاهش معنی دار داشته است. میانگین نمره رضایتمندی عضو خانواده بیماران در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشت (P=0.02). همچنین سطح اعتمادبه نفس کارکنان در حوزه ارتباطات بعد از دوره آموزشی افزایش معنی دار داشت (0.001>P).
نتیجه گیری: آموزش جامع مهارت های ارتباطی به کارکنان بخش مراقبت های ویژه منجر به بهبود اعتماد به نفس کارکنان می شود که می تواند بر عملکرد آنان در ارتباط موثر با خانواده بیمار تاثیر گذاشته و در نتیجه اضطراب و افسردگی خانواده بیماران را کاهش و رضایتمندی آنها از ارتباطات را افزایش دهد. لذا پیشنهاد می شود در یک هماهنگی بین بخشی تلاش شود کلیه کارکنان حرفه ای و غیرحرفه ای در زمینه نحوه برقراری ارتباط موثر با خانواده بیماران آموزش دیده و توانمند شوند.
کلید واژه ها: بخش مراقبت ویژه، خانواده بیمار، ارتباط، اضطراب، افسردگی، رضایتمندی، اعتماد به نفس